באתרי בנייה, מפעלי תעשייה, נמלים, שדות חקלאיים ומרכזים לוגיסטיים – כלי רכב מיוחדים הם חלק משגרת העבודה.
מדובר במלגזות, מנופי הרמה, טרקטורים, בובקטים, רכבי כיבוי פנימיים, רכבי שירות חשמליים ועוד.
אבל כאשר כלי כזה מעורב באירוע חריג – התוצאות עלולות להיות חמורות במיוחד, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה משפטית.
מהו "כלי רכב מיוחד" בהיבט המשפטי?
חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) מגדיר כלי רכב מנועי באופן רחב, אך ישנם כלים – כמו מלגזות וטרקטורים – שהשימוש בהם מוסדר גם בתקנות הבטיחות בעבודה ובחוקים ייעודיים.
המשמעות היא שלעתים אירוע ייחשב תאונת דרכים ולפעמים תאונת עבודה, ולעיתים – שילוב של השניים.
האחריות – בין המעסיק למפעיל
- המעסיק – מחויב להבטיח שהכלי יופעל בידי עובד שהוסמך לכך בלבד, לעמוד בדרישות תחזוקה שוטפת ולהנהיג נהלי בטיחות מחמירים.
- המפעיל – חב בחובת זהירות אישית, לרבות בדיקת הכלי לפני הפעלה והקפדה על מהירות ותוואי נסיעה בטוחים.
- צד שלישי – אם הכלי סופק או תוחזק בידי קבלן חיצוני.
דוגמאות לאירועים חריגים
- פגיעה בהולך רגל בשטח העבודה עקב נסיעה לאחור ללא תצפית.
- התהפכות מלגזה עקב העמסת יתר או נסיעה בשיפוע לא מתאים.
- פגיעה בעובד ממטען שנפל ממנוף או מלגזה.
- שריפה או פיצוץ עקב כשל טכני בכלי.
מה נדרש להוכיח?
בכדי לקבל פיצוי, יש להראות:
- שהאירוע התרחש תוך כדי ועקב העבודה – בתוך שטח העבודה או במשימה הקשורה אליה.
- שהייתה רשלנות או כשל בטיחותי – למשל היעדר הדרכה, תחזוקה לקויה, או הפעלה בניגוד לנהלים.
- קשר סיבתי ברור בין השימוש בכלי לבין הפגיעה.
סוגי פיצוי אפשריים
- הכרה בביטוח הלאומי – תאונת עבודה המזכה בדמי פגיעה, שיקום ופיצוי בגין נכות.
- תביעת נזיקין – נגד המעסיק, מפעיל הכלי או הקבלן האחראי.
- כיסוי ביטוח חובה – במקרים שבהם הכלי נחשב רכב מנועי לפי החוק.
חשיבות התיעוד
בשל המורכבות המשפטית, קריטי לאסוף מוקדם ככל האפשר:
- דו"ח חקירה פנימי של המעסיק.
- תמונות וסרטונים מהזירה.
- רשומות תחזוקה של הכלי.
- עדויות עובדים ומפעילים.
לסיכום
אירוע חריג עם כלי רכב מיוחד בשטח העבודה מערב לעיתים שני עולמות משפטיים מקבילים – דיני תאונות דרכים ודיני תאונות עבודה.
הבנה נכונה של ההבחנות והחפיפות ביניהם יכולה לעשות הבדל משמעותי בגובה הפיצוי ובזהות הגורם האחראי.
במשרדנו אנו יודעים לשלב בין שני המסלולים כדי למקסם את זכויות הנפגע.