מבט משפטי־אזרחי על הקשר בין תמיכה עקיפה בטרור לבין זכאות להטבות מס וניטור תרומות

החוק לפיצוי קורבנות טרור (פיצויים לדוגמה), שנכנס לתוקף בשנת 2024, לא נועד לטפל בעמותות באופן ישיר — אך בפועל הוא משפיע עמוקות גם על האופן שבו המדינה מתייחסת לעמותות הפועלות בישראל ומקבלות תרומות, במיוחד כאשר קיים חשש שמדובר בעמותות המהוות "צינור עקיף" לתגמול מחבלים או תמיכה באידיאולוגיה טרוריסטית.

במאמר זה נבחן את השאלה:
כיצד משפיע החוק החדש על ניהול תרומות לעמותות, על החובה לדווח, ועל זכאות להטבות מס לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה?


עיקר החוק: לא רק מי שתיגמל – גם מי שאִפשר תיגמול

החוק מאפשר לנפגעי טרור לתבוע כל גוף — לרבות עמותה — שהעביר תגמול (במישרין או בעקיפין) למחבל או למשפחתו, "בעד ביצוע מעשה טרור".

משמעותו האופרטיבית:
אם עמותה כלשהי נתפסת כמחלקת משאבים בעקבות פיגועים — או אם היא מהווה "תחנת ביניים" להעברת תגמול ממקור שלישי — היא עלולה להיתבע ולשאת באחריות אזרחית.


השפעה על מדיניות המיסוי והפיקוח

1. הגברת הסיכון לאובדן סעיף 46

סעיף 46 לפקודת מס הכנסה מעניק הטבת מס לתורמים לעמותות מוכרות.
המדינה בוחנת בקפידה האם לעמותה יש "מטרות ראויות" ופעילות שאין בה תמיכה באלימות או הפרת חוק.

לאור החוק החדש:

2. ציפייה לשקיפות מוגברת

החוק מגביר את הצורך:

המשמעות בפועל: העמותות נדרשות לעדכן תקנונים, לבדוק תורמים ולנסח מנגנוני ביקורת פנימית.


עמדת רשות המיסים ומשרד המשפטים

נכון ל-2025, מתגבשת מדיניות קפדנית יותר כלפי עמותות בעלות פעילות מדינית או ביטחונית־רגישה:


השלכות על תורמים ועמותות


לסיכום

למרות שחוק הפיצויים לדוגמה אינו חוק מסים — הוא משפיע בפועל על מדיניות המיסוי והפיקוח על תרומות לעמותות.
מדובר בשילוב של איום משפטי ישיר (דרך תביעה אזרחית), ואיום עקיף (שלילת הכרה לפי סעיף 46, ביקורת ציבורית, חסימת תרומות מחו"ל).

עמותות שלא נערכות לשינוי – עשויות למצוא עצמן מנותקות ממקורות המימון, מסומנות כגוף תומך טרור, ואף נגררות לבתי משפט.

במשרדנו אנו מלווים עמותות בזיהוי סיכונים, עדכון מדיניות התרומות, ניסוח תקנונים ובדיקת מנגנוני שקיפות – כדי להגן על פעילות לגיטימית ולשמור על קבלת תמיכה ציבורית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תביעת הענק לפיצוי קורבנות טרור מוגשת בסוף חודש מאי.