תופעה שכיחה במערכת עמוסה

מערכת הבריאות בישראל – כמו במדינות רבות – מתמודדת עם עומסים כבדים: מחסור ברופאים, זמני המתנה ארוכים לבדיקות, וצפיפות בחדרי המיון ובמרפאות הקהילה. במציאות זו, אבחנות רבות מתעכבות – לעיתים ימים, שבועות ואף חודשים – והדבר עלול להוביל להחמרת מצב רפואי ואף לנזק בלתי הפיך.


מתי עומס הופך לרשלנות רפואית?

החוק והפסיקה מכירים בכך שעומס מערכתי הוא אתגר אמיתי, אך הוא אינו מהווה תירוץ מוחלט לאיחור באבחון.
רשלנות רפואית תתקיים כאשר:

  1. העיכוב היה ניתן למניעה – למשל, על ידי הפנייה דחופה, העדפה של מקרה חירום, או שימוש באמצעי חלופי לאבחון.
  2. הצוות לא פעל לפי פרוטוקולים – לדוגמה, מקרה חירום שלא טופל מיד למרות שהוגדר ככזה.
  3. לא נמסר למטופל מידע על הסיכונים שבעיכוב – ולא הוסבר לו כיצד לפעול במקרה של החמרה.
  4. קיים קשר ישיר בין העיכוב לנזק – למשל, מחלה שהתפשטה בתקופת ההמתנה.

דוגמאות למקרים רלוונטיים


אחריות הצוות הרפואי

גם בעומס, הצוות מחויב:


ההיבט המשפטי

בתי המשפט בישראל קבעו כי עומס מערכתי אינו פוטר את המוסד הרפואי או הרופא מאחריות כאשר ניתן היה לנקוט צעדים סבירים כדי למנוע את הנזק.
בפסיקות מסוימות הודגש כי דווקא במצבים של עומס, קיימת חובה מוגברת לזהות את מקרי החירום ולטפל בהם בעדיפות.


סיכום

עומס במערכת הבריאות הוא מציאות יומיומית, אך הוא אינו מהווה הצדקה לאיחור באבחון כאשר ניתן היה למנוע אותו באמצעים סבירים. מטופל שניזוק עקב עיכוב כזה עשוי להיות זכאי לפיצוי בגין רשלנות רפואית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תביעת הענק הראשונה לפיצוי קורבנות טרור הוגשה כמתוכנן ונפתח הרישום לתביעה הבאה.