נהיגה לאחר שעות עבודה ארוכות אינה שונה מהותית מנהיגה תחת השפעת אלכוהול – בשני המקרים, יכולת התגובה, הריכוז ושיקול הדעת נפגעים.
במשפט האזרחי, השאלה היא כיצד מוכיחים שהעייפות נגרמה מתנאי העבודה, ומתי ניתן לייחס למעסיק אחריות לתאונה.


הרקע המחקרי – הקשר בין עייפות לתאונות דרכים

מחקרים מראים כי:

במיוחד אצל נהגים מקצועיים או עובדים בתפקידים שדורשים נסיעות ממושכות, מדובר בגורם סיכון מהותי.


המסגרת המשפטית – חובת המעסיק למניעת עייפות מסוכנת

לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, ולפי פסיקות בתי הדין לעבודה, המעסיק חייב:

כאשר המעסיק מתעלם מחוקים אלו וכתוצאה מכך מתרחשת תאונה – ייתכן שניתן לטעון לרשלנות.


מה ניתן להוכיח בבית המשפט?

  1. יומני עבודה ושעות נוכחות – רישום המעיד על חריגות בשעות.
  2. נתוני טלמטיקה – מיקום וזמני נהיגה בפועל.
  3. עדויות עובדים – על לחצים לעמוד ביעדים לא סבירים.
  4. מסמכי הדרכה או היעדרם – האם העובד הוזהר מפני נהיגה בעייפות?
  5. קשר סיבתי – חוות דעת מומחה שתקשר בין העייפות לבין התאונה.

דוגמה מהשטח

נהג משאית הועסק במשמרת לילה כפולה, ולאחר 14 שעות נהיגה רצופה גרם לתאונה קשה.
בית המשפט קבע כי המעסיק הפר את חובת הזהירות בכך שאיפשר משמרת ארוכה מהחוק, וחייב אותו בפיצוי נוסף מעבר לכיסוי הביטוחי.


ההשלכות על הפיצוי


לסיכום

שעות עבודה ממושכות הן לא רק עניין של יחסי עבודה – הן עשויות להיות הגורם המכריע בין נהיגה בטוחה לבין תאונה קטלנית.
במקרים בהם העייפות נגרמה עקב תנאי העסקה בלתי סבירים, ניתן – ולעיתים אף צריך – לטעון לאחריות המעסיק.
במשרדנו, אנו משלבים מומחי בטיחות ותיעוד נתוני נהיגה כדי לבסס את הקשר הסיבתי ולהבטיח פיצוי מקסימלי לנפגע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תביעת הענק הראשונה לפיצוי קורבנות טרור הוגשה כמתוכנן ונפתח הרישום לתביעה הבאה.