עובדים רבים נדרשים מעת לעת לקחת את רכב החברה למכון רישוי לצורך בדיקת רישוי שנתית ("טסט").
כאשר מתרחשת תאונה בזמן נסיעת המבחן – מתעוררת השאלה:
האם מדובר בתאונת עבודה המזכה בזכויות לפי חוק הביטוח הלאומי, או שמא באירוע פרטי שאינו קשור לעבודה?
ההגדרה הבסיסית – "תוך כדי ועקב העבודה"
חוק הביטוח הלאומי קובע, כי תאונת עבודה היא תאונה שאירעה "תוך כדי ועקב העבודה".
לכן, אם נסיעת המבחן בוצעה בהוראת המעסיק, במסגרת שעות העבודה, ולצורך תחזוקת רכב המשמש את מקום העבודה – היא תיחשב, ככלל, חלק מהעבודה.
מתי אין הכרה בתאונת עבודה?
ישנם מקרים שבהם המוסד לביטוח לאומי עשוי לדחות את התביעה:
- אם העובד ביצע את הטסט לרכב פרטי שאינו קשור לעבודה.
- אם הנסיעה נעשתה מחוץ לשעות העבודה וללא קשר לתפקיד.
- אם הוכח שהעובד עשה סטייה מהותית מהמסלול (למשל, שימוש בנסיעה לצרכים אישיים שאינם קשורים כלל לטסט).
נסיעה כחלק אינטגרלי מהתפקיד
במקרים בהם הרכב משמש את העסק – בין אם מדובר ברכב מסחרי, משאית או רכב מנהל – נסיעת המבחן נחשבת חלק אינטגרלי מהאחזקה השוטפת של הכלי, ולכן הפגיעה עשויה להיות מוכרת הן כתאונת עבודה והן כתאונת דרכים לפי חוק הפלת"ד.
השלכת ההכרה על הפיצוי
הכרה בנסיעת המבחן כתאונת עבודה מאפשרת לנפגע:
- לקבל דמי פגיעה והכרה בנכות מביטוח לאומי.
- לתבוע את מבטחת הרכב לפי חוק הפלת"ד, עם קיזוזים בהתאם.
- לעיתים אף לטעון לרשלנות המעסיק, אם הנסיעה בוצעה ברכב לא תקין או בתנאים מסוכנים.
דוגמה מהפסיקה
בפסק דין מסוים, עובד מוסך שנפגע בתאונת דרכים בדרך למכון רישוי עם רכב לקוח – הוכר כנפגע עבודה, שכן הנסיעה בוצעה כחלק מתפקידו, בהוראת המעסיק, וללא סטייה מהותית מהמסלול.
לסיכום
נסיעת מבחן לרכב החברה עשויה להיחשב תאונת עבודה כאשר היא נעשית במסגרת התפקיד, בשעות העבודה, ולצרכים הקשורים ישירות לעסק.
במשרדנו, אנו מוודאים כי כל נסיבה נבדקת לעומק – כדי שהעובד יקבל את מלוא זכויותיו משני המסלולים המשפטיים הרלוונטיים.