בענפים כמו לוגיסטיקה, הובלה ואבטחה, עובדים נדרשים לעיתים ללוות הובלות – בין אם כרכב נלווה, כמאבטחים, או כחלק מצוות לוגיסטי.
כאשר מתרחשת פגיעה במהלך הליווי, מתעוררת השאלה: האם מדובר בתאונת דרכים לפי חוק הפלת"ד, או בתאונת עבודה לפי חוק הביטוח הלאומי – ואולי בשניהם גם יחד?
ההגדרה המשפטית – שני חוקים, שתי מטרות
- חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) – קובע פיצוי ללא צורך בהוכחת אשם, אך רק אם האירוע עומד בהגדרת "שימוש ברכב מנועי".
- חוק הביטוח הלאומי – מכיר בתאונת עבודה ככזו שאירעה "תוך כדי ועקב העבודה", גם אם לא הייתה מעורבת נהיגה.
בפועל, ייתכנו מקרים שבהם שני המסלולים חלים – ואז עולה שאלת התיאום ביניהם.
מתי ליווי הובלה הוא "תאונת דרכים"?
הפסיקה מכירה במצבים הבאים:
- הפגיעה התרחשה בזמן נסיעה בכלי הרכב כחלק מהשיירה.
- העובד נפגע כתוצאה מתאונה עם כלי רכב אחר, בזמן שהיה בתוך הרכב או בעת פעולת פריקה/טעינה שנחשבת חלק אינטגרלי מהשימוש ברכב.
מתי ליווי הובלה הוא "תאונת עבודה"?
גם אם הפגיעה לא נגרמה מתאונה עם רכב – למשל, נפילה בזמן הליכה לצד המשאית או בעת העמסת ציוד – היא עשויה להיחשב תאונת עבודה לכל דבר, שכן היא התרחשה במהלך מילוי התפקיד.
מצב של חפיפה – פיצוי כפול?
כאשר האירוע נחשב גם כתאונת דרכים וגם כתאונת עבודה:
- הביטוח הלאומי יעניק זכויות כ"נפגע עבודה".
- ניתן להגיש תביעת פלת"ד נגד מבטחת הרכב הפוגע.
- בסוף, תיערך קיזוז בין הפיצויים כדי למנוע כפל תשלום, אך עדיין יש חשיבות לניהול נכון של שני ההליכים.
דוגמה מהשטח
מאבטח ליווה שיירת הובלה ברכב נלווה. במהלך עצירה לתדלוק, נפגע מרכב חולף בזמן שחזר לתוך הרכב.
בית המשפט הכיר באירוע גם כתאונת דרכים וגם כתאונת עבודה, מה שאיפשר לו לקבל פיצוי משני המסלולים – בתיאום ביניהם.
לסיכום
פגיעה בזמן ליווי הובלה יכולה להיכנס להגדרות שונות בהתאם לנסיבות – ולעיתים לשתיהן גם יחד.
ניהול נכון של התביעה מחייב הבנה מעמיקה של החפיפה בין חוק הפלת"ד לחוק הביטוח הלאומי כדי למקסם את הפיצוי.
במשרדנו, אנו מנהלים תביעות משולבות עבור עובדים בענפי ההובלה והאבטחה, ודואגים שכל זכות תישמר – בכל מסלול אפשרי.