בעידן שבו נהיגה מקצועית כרוכה בשימוש תדיר במכשירים חכמים – GPS, אפליקציות ניהול שליחויות, תקשורת עם הלקוחות – נוצר מתח בין צורכי העבודה לבין חובת הזהירות בכביש.
כאשר תאונת דרכים מתרחשת בעקבות שימוש בטלפון או במערכת ניווט, השאלה המשפטית מתחדדת: מי נושא באחריות – העובד או המעסיק?


המסגרת החוקית – תקנות התעבורה והפסיקה


אחריות העובד

העובד, כנהג, מחויב לעמוד בחוקי התנועה – גם אם המעסיק דורש שימוש באמצעי תקשורת בזמן הנהיגה.
אם יוכח כי התאונה נגרמה בשל שימוש לא חוקי במכשיר:


אחריות המעסיק

המעסיק מחויב:

במקרים שבהם המעסיק לא פעל כך, והוא ידע או היה עליו לדעת על הסיכון, ניתן לטעון לרשלנות מעסיק, מה שיכול להביא לאחריות משותפת בנזק.


האיזון בין האחריות

במקרים רבים, האחריות תחולק:

חלוקה זו עשויה לבוא לידי ביטוי בקביעת אחוזי האשם בתביעה אזרחית, ובגובה הפיצוי הסופי.


דוגמה מהשטח

שליח מזון השתמש באפליקציית ניתוב בזמן נסיעה, תוך כדי הקלדה של כתובת הלקוח. הוא איבד שליטה ברכב והתנגש ברכב אחר.
בחקירה התברר כי המעסיק דרש מהמוקד להתקשר לנהגים בזמן נסיעה כדי לעדכן על הזמנות חדשות, ללא פרוטוקול בטיחות.
בית המשפט קבע אחריות משותפת – 70% לנהג ו־30% למעסיק.


לסיכום

שימוש בטלפון או GPS בזמן נהיגה הוא מציאות שכיחה אך מסוכנת – והאחריות המשפטית עלולה להיות משותפת.
המעסיקים נדרשים לייצר תרבות בטיחותית שמאפשרת שימוש בטוח במכשירים, והעובדים נדרשים להקפיד על החוק, גם כשהלחץ בעבודה גבוה.
במשרדנו, אנו יודעים לנתח את נסיבות התאונה כדי לזהות את חלוקת האחריות האמיתית – ולדאוג שהנפגע יקבל את מלוא הפיצוי המגיע לו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תביעת הענק הראשונה לפיצוי קורבנות טרור הוגשה כמתוכנן ונפתח הרישום לתביעה הבאה.