כולנו מרגישים מתי תאונה היא "קשה" – לפי כותרות בעיתון, מספר הפצועים, או עוצמת המכה.
אבל מהי ההגדרה המשפטית של תאונת דרכים קשה?
האם יש רף אחיד או אובייקטיבי לכך?
והאם עצם ההגדרה משפיעה על זכויות הנפגעים, על היקף הפיצוי או על אחריות הגורמים המעורבים?

במאמר זה נבחן כיצד המשפט הישראלי מתמודד עם המושג "תאונת דרכים קשה", מה ההבדל בינו לבין תאונה רגילה, ומדוע ההגדרה המשפטית – ולא רק התחושתית – חשובה כל כך בניהול תביעות נזיקין.


אין הגדרה אחת – יש הקשרים שונים

בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) אין הבחנה פורמלית בין תאונה "קלה", "בינונית" או "קשה".
החוק מתמקד בשאלה הפשוטה:

האם מדובר בתאונת דרכים, כהגדרתה בחוק, שגרמה לנזק גוף?

עם זאת, בפועל – בתי המשפט, המשטרה, הרפואה והביטוח כן עושים הבחנות בין דרגות חומרה.
"תאונת דרכים קשה" תוגדר לפי נסיבות התאונה, סוג הפגיעות, ומידת ההשלכות ארוכות הטווח.


מתי תאונה נחשבת "קשה" בפועל?

להלן קריטריונים שכיחים בשיח המשפטי והמעשי:

✅ חומרת הפציעה:

✅ מספר נפגעים:

✅ אובדן תפקוד:

✅ התייחסות המשטרה:


למה זה חשוב משפטית?

1. גובה הפיצוי

ככל שהנזק קשה יותר, כך עולה הפיצוי על:

2. הכרה במוסדות המדינה

במקרים של תאונות קשות, יש אפשרות לקבל:

3. ניהול ההליך

תביעה בגין תאונה קשה דורשת לרוב:


ומה לגבי חקיקה עתידית?

יש הטוענים שהיעדר הגדרה ברורה יוצר פתח לשרירותיות:

ייתכן שיש מקום לחקיקה משלימה – שתגדיר קטגוריות של תאונות לפי השפעה תפקודית, בדומה למודל הנהוג בחלק ממדינות אירופה.


לסיכום: המונח "תאונה קשה" הוא יותר מתיוג – הוא קובע את מסלול החיים

אדם שנפגע קשות בתאונת דרכים לא מחפש סימפטיה – הוא מחפש הכרה.
הכרה במשמעות האמיתית של הפגיעה, ובצורך להתאים את ההליך המשפטי למציאות חדשה, מורכבת ולעיתים בלתי הפיכה.

במשרדנו, איננו מסתפקים בתווית "קשה".
אנחנו מציגים את המורכבות, את השלכות החיים, ואת כל הדרכים להיאבק – עד שהמערכת תכיר באמת.

נפגעת בתאונה קשה?
אנחנו כאן כדי לוודא שהצדק שלך לא ייתקע בהגדרות כלליות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תביעת הענק הראשונה לפיצוי קורבנות טרור הוגשה כמתוכנן ונפתח הרישום לתביעה הבאה.