תאונות קשות של רוכבי אופנוע – מאבק הפיצוי מול הביטוח
רוכבי אופנוע מהווים את אחת מקבוצות הסיכון הגבוהות ביותר בכבישי ישראל. כשהתאונה מתרחשת – הפציעות לרוב חמורות, ההשלכות ארוכות טווח, והדרך לשיקום – קשה ויקרה. אלא שדווקא ברגעי המשבר, מתגלה כי גם המאבק המשפטי והבירוקרטי מול חברות הביטוח אינו פשוט.
מה חשוב לדעת כשעומדים מול המערכת, וכיצד ניתן להבטיח פיצוי מלא והוגן לרוכב אופנוע שנפגע קשה?
מדוע רוכבי אופנוע נמצאים בעמדת נחיתות?
- סיכון גבוה לתאונות קשות: היעדר מיגון סביבתי, חשיפה מוחלטת, ואחוז גבוה של פגיעות ראש, עמוד שדרה ואיברים פנימיים.
- פוליסות עם כיסויים מוגבלים: עלות הביטוח לרוכבי דו-גלגלי יקרה מאוד – מה שמוביל לרכישת ביטוח מצומצם או חלקי בלבד.
- יחס חשדני מצד חברות הביטוח: נטייה לראות ברוכבים "אשמים מראש", ולעיתים ניסיון לצמצם את האחריות או להטיל אשם תורם.
- פערים בין הפוליסה לבין הצרכים בפועל: בעיקר כאשר יש אובדן כושר עבודה, טיפולים יקרים או צורך בעזרה קבועה.
הפיצוי לפי הפלת"ד – מגן חשוב אך מוגבל
חוק הפלת"ד (חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים) מקנה לרוכב אופנוע שנפגע בתאונה זכות לפיצוי ללא צורך בהוכחת אשמה. גם אם הרוכב אחראי לתאונה – הוא זכאי לפיצוי בגין:
- כאב וסבל
- אובדן כושר עבודה
- הוצאות רפואיות
- עזרת צד ג'
אך כאן טמונה המלכודת: הפיצוי ניתן רק אם קיימת פוליסת ביטוח חובה תקפה, ולרוב, סכומי הפיצוי אינם משקפים את הנזק האמיתי – במיוחד בתאונות קשות.
מה קורה אם לא הייתה פוליסת ביטוח חובה?
במקרה זה, הרוכב עשוי למצוא את עצמו ללא כיסוי, גם אם נפגע אנושות.
הגוף שמטפל במקרים אלה הוא "קרנית" – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים – אך היא מפצה רק כאשר אין ביטוח מסיבות שאינן בשליטת הנפגע.
במקרה שהרוכב עצמו נהג ללא ביטוח תקף – ייתכן שלא יהיה זכאי לפיצוי כלל.
טענות מקטינות מצד חברות הביטוח – וכיצד מתמודדים איתן
במקרים רבים, חברות הביטוח ינסו:
- לטעון לאשם תורם של הרוכב ("נסע במהירות", "עבר באדום", "לא חבש קסדה")
- לטעון שמצבו הרפואי הקודם של הרוכב אחראי לנזקים
- להפחית מראשי נזק בטענה שמדובר באורח חיים מסוכן
כדי להתמודד עם טענות אלה, יש להיערך מבעוד מועד:
- לאסוף תיעוד רפואי מקיף
- לקבל חוות דעת מומחים בלתי תלויים
- לגייס עדים או תיעוד וידאו (מצלמות קסדה, מצלמות רכב)
- לנהל את התיק בליווי משפטי מקצועי ומנוסה – כבר מהרגע הראשון
ניהול נכון של התביעה – תנאי לשיקום
רוכב שנפגע קשה לרוב מתמודד עם:
- פגיעה פיזית חמורה (שברים מרובים, פגיעות ראש, קטיעות)
- אובדן זמני או קבוע של כושר עבודה
- הוצאות שוטפות לטיפולים, ניידות, התאמות דיור ועוד
- נזקים נפשיים ופוסט־טראומה
לכן, מעבר להגשת תביעה – חשוב לבנות אסטרטגיה משפטית ושיקומית שלמה, שתאפשר לרוכב לקבל את הפיצוי המקסימלי האפשרי, ותתחשב בכלל ההשלכות ארוכות הטווח של הפגיעה.
סיכום
רוכב אופנוע שנפגע קשה בתאונה אינו רק פצוע – הוא ניצב מול מערכת שלמה שעלולה לנסות למזער את כאבו, להפחית מערך נזקיו – ולעיתים אף לשלול ממנו את זכותו לפיצוי.
דווקא במצבים אלה, נדרש שילוב של הבנה משפטית עמוקה, תיעוד רפואי מדויק, וליווי צמוד – כדי לוודא שהפיצוי ישקף את עוצמת הפגיעה, את מורכבות השיקום – ואת הכבוד המגיע לנפגע.