באופן אינטואיטיבי, האחריות לפיצוי בגין תאונה מוטלת על מי שהיה מעורב בה בפועל – הנהג הפוגע, המעסיק, יצרן הכלי.
אבל המשפט הישראלי מכיר במצבים שבהם המדינה עצמה עשויה להימצא אחראית לנזק – גם אם לא הייתה צד ישיר לתאונה.

במאמר זה נבחן:


עקרון־העל: חובת זהירות של רשות ציבורית

המדינה, כרשות ציבורית, חבה חובת זהירות כלפי הציבור הרחב.
משמעות הדבר: עליה למנוע סיכונים בלתי סבירים, לשמור על תקינות תשתיות, לאכוף חוקים ולפקח על פעילות שמסכנת חיי אדם.

כאשר היא מפרה חובה זו – למשל, באמצעות רשלנות, מחדל או פיקוח לקוי – היא עלולה להיחשב כגורם עקיף אך משמעותי לתוצאה.


מקרים אופייניים שבהם המדינה חויבה באחריות

1. ליקויי תשתית תחבורה

2. פיקוח לקוי על גופים פרטיים

3. אי־מניעת סיכון צפוי

4. הפרת חובה חקוקה

כאשר המדינה מפרה חובה מפורשת בחוק – למשל, חובת בדיקות בטיחות תקופתיות – והפרה זו מובילה לנזק.


הקושי המרכזי: הוכחת הקשר הסיבתי

גם אם הוכח שהמדינה התרשלה – יש להראות:

  1. שהמחדל היה גורם מהותי להתרחשות התאונה
  2. שהנזק היה צפוי מראש
  3. שלא התקיימה "הגנת מדיניות" (למשל, שיקול דעת תכנוני רחב שאינו כפוף לביקורת נזיקית)

בתי המשפט נוטים זהירות בהטלת אחריות על המדינה, מחשש להצפת תביעות ופגיעה בתקציב הציבורי – אך במקרים מובהקים אינם מהססים לקבוע חבות.


טענות ההגנה של המדינה


המשמעות האסטרטגית לנפגע

כאשר עולה חשד למחדל של המדינה, חשוב:


לסיכום

המדינה אמנם אינה "ביטוח לכל נזק", אך היא אחראית לשמור על רמת בטיחות סבירה במרחב הציבורי.
כאשר מחדל מערכתי, פיקוח לקוי או ליקוי תשתיתי מובילים לתאונה – היא עשויה לשאת באחריות, גם אם לא הייתה שם ברגע הפגיעה.

במשרדנו, אנו בוחנים כל תאונה מזווית רחבה – לא רק את הנהג או הרכב, אלא גם את התשתית, הפיקוח, והמערכת שמאחוריהם.
לעיתים, הדרך לצדק עוברת גם דרך בית המשפט מול המדינה עצמה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תביעת הענק הראשונה לפיצוי קורבנות טרור הוגשה כמתוכנן ונפתח הרישום לתביעה הבאה.