במקומות עבודה רבים, עובדים מסיעים זה את זה – לעיתים על פי סיכום אישי, ולעיתים כחלק מנוהג ארגוני.
כאשר מתרחשת תאונת דרכים במהלך נסיעה כטרמפ לעובד אחר, מתעוררת השאלה: האם הנסיעה נחשבת "חלק מהעבודה" לצורך קבלת פיצוי כנפגע עבודה?
המסגרת החוקית – "בדרך לעבודה" ו"בחזרה ממנה"
סעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי קובע, כי תאונה שאירעה בדרך לעבודה או ממנה עשויה להיחשב כתאונת עבודה, כל עוד מדובר בדרך הסבירה והמקובלת.
החוק אף כולל מצבים שבהם העובד מסיע או מלווה עובד אחר – אך לא בכל מקרה תתקבל ההכרה.
התנאים להכרה בטרמפ כחלק מהעבודה
- קשר ישיר לעבודה – אם ההסעה היא חלק מההסדרים הקבועים במקום העבודה (למשל, המעסיק מקצה רכב ומטיל על עובד להסיע אחרים), היא תיחשב כחלק מהעבודה.
- מסלול סביר – הסטייה מהדרך הרגילה צריכה להיות קצרה וסבירה, אחרת היא עשויה לנתק את הקשר לעבודה.
- היעדר מטרה פרטית מובהקת – אם ההסעה נעשתה ממניעים אישיים בלבד, ללא קשר לעבודה, ההכרה עשויה להיפסל.
ההבדל בין טרמפ יזום לטרמפ מאורגן
- טרמפ יזום – עובד מחליט מיוזמתו להסיע חבר לעבודה; במקרים כאלה ההכרה תלויה בשאלה אם הסטייה מהמסלול הייתה מינימלית.
- טרמפ מאורגן – המעסיק מתאם ומאשר את ההסעה כחלק מתנאי העבודה; כאן הסיכוי להכרה גבוה יותר.
פסקי דין רלוונטיים
בתי המשפט כבר הכירו במקרים שבהם הסעת עובד אחר נחשבה כחלק מהעבודה, במיוחד כשמדובר היה בנסיעה שאורגנה על ידי המעסיק או כשלא נדרשה סטייה מהותית מהמסלול.
עם זאת, במקרים של סטיות ארוכות לצורכי ההסעה – נשללה ההכרה.
המשמעות הכלכלית
הכרה בתאונה כתאונת עבודה תאפשר לנפגע:
- לקבל דמי פגיעה בתקופת ההיעדרות.
- להיות זכאי לקצבת נכות מעבודה אם נגרמה נכות.
- לדרוש החזר הוצאות רפואיות הקשורות לפגיעה.
לסיכום
נסיעה כטרמפ לעובד אחר יכולה להיחשב כחלק מהעבודה – אך הדבר תלוי בנסיבות, במידת הקשר לעבודה ובשאלת הסבירות של הסטייה מהמסלול.
במשרדנו, אנו בוחנים כל מקרה לגופו, מנתחים את נסיבות ההסעה, ופועלים למיצוי מלוא זכויות הפיצוי של הנפגע.