בישראל, ביטוח חובה לרכב הוא לא רק דרישה פורמלית – הוא תנאי בסיסי לקבלת פיצוי בגין נזקי גוף בתאונת דרכים.
כאשר מדובר בתאונת דרכים שהתרחשה במהלך העבודה, הסוגיה מסתבכת: האם היעדר ביטוח חובה תקף מונע מהעובד נפגע לקבל פיצוי? ומה חלקו של המעסיק במצב כזה?
המסגרת המשפטית – חוק הפלת"ד וחוק הביטוח הלאומי
- חוק הפלת"ד – קובע כי נהג, נוסע או הולך רגל זכאי לפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים, בתנאי שהיה ביטוח חובה תקף לרכב המעורב. בהיעדר ביטוח – הפיצוי לא ישולם מחברת הביטוח.
- קרנית – הגוף המפצה נפגעי תאונות דרכים ללא ביטוח חובה, אך הנהג עצמו (אם נהג ללא ביטוח) אינו זכאי לפיצוי ממנה.
- חוק הביטוח הלאומי – במקרה שהתאונה תוכר כתאונת עבודה, הביטוח הלאומי יכול לשלם דמי פגיעה וקצבאות – גם אם לא היה ביטוח חובה תקף, אך עשוי לתבוע חזרה (שיבוב) מהמעסיק או מהנהג.
ההשלכות על העובד
- נהג – אם הוא נהג ברכב ללא ביטוח חובה תקף, לא יקבל פיצוי מחברת הביטוח או מקרנית, אך עדיין יוכל לפנות לביטוח הלאומי אם התאונה תוכר כתאונת עבודה.
- נוסע או עובד אחר – עשוי לקבל פיצוי מקרנית, ובמקביל לממש זכויות מביטוח לאומי.
אחריות המעסיק
אם מדובר ברכב חברה, המעסיק מחויב לוודא כי הרכב מבוטח כדין.
היעדר ביטוח תקף עלול להוות:
- רשלנות – בגין אי־תחזוקה נאותה של פוליסת הביטוח.
- הפרת חובה חקוקה – לפי פקודת ביטוח רכב מנועי.
במקרים מסוימים, העובד הנפגע יכול לתבוע את המעסיק ישירות על הנזק.
דוגמה מהשטח
עובד תחזוקה נהג ברכב החברה בדרכו לאתר עבודה ונפגע בתאונה. בבירור התברר כי ביטוח החובה של הרכב פג שבוע קודם לכן.
במקרה זה:
- העובד קיבל הכרה כנפגע עבודה בביטוח הלאומי.
- הוגשה תביעת נזיקין נגד המעסיק על רשלנות בניהול הביטוחים.
- בית המשפט פסק לעובד פיצוי נוסף, מעבר לקצבאות מביטוח לאומי.
לסיכום
נהיגה ברכב ללא ביטוח חובה תקף היא לא רק עבירה פלילית – היא עלולה לצמצם דרמטית את אפשרויות הפיצוי של הנפגע, במיוחד אם הוא הנהג.
עם זאת, כאשר מדובר בתאונת עבודה, ייתכנו מסלולים חלופיים לקבלת פיצוי, בעיקר דרך ביטוח לאומי ותביעה אזרחית נגד המעסיק.
במשרדנו, אנו בודקים כל מקרה לעומקו כדי לאתר את כל ערוצי הפיצוי האפשריים – גם כשהביטוח אינו בתוקף.