כלי צמ"ה – דוגמת שופלים, מחפרונים, דחפורים ומנופים – אינם כלי רכב "רגילים". הם פועלים לעיתים בכבישים אך לרוב בשטחי עבודה סגורים: אתרי בנייה, מפעלים, מחצבות ושטחים חקלאיים.
כאשר מתרחשת תאונה עם כלי כזה, עולה מיד השאלה:
האם מדובר בתאונת דרכים, תאונת עבודה – או שילוב של השניים?


ההגדרה המשפטית של "רכב מנועי"

חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) מגדיר "רכב מנועי" ככלי המיועד לתנועה בכביש.
כלי צמ"ה, למרות היותם ממונעים, אינם תמיד מיועדים לכך. חלקם נרשמים בלשכת הרישוי ומבוטחים בביטוח חובה, וחלקם פועלים רק בשטח סגור ללא רישוי כביש.

המשמעות:


אחריות המעסיק והבעלים

באתרי עבודה, המעסיק או בעל הכלי חב חובת זהירות מוגברת:

הפרת חובות אלה עלולה להוות רשלנות שתגרור אחריות אזרחית כבדה.


שילוב בין תאונת דרכים לתאונת עבודה

במקרים רבים, הפגיעה בכלי צמ"ה מתרחשת בזמן העבודה, ולכן מתקיימת כפילות:

  1. הכרה בביטוח לאומי – כנפגע עבודה.
  2. פיצוי לפי הפלת"ד – אם הכלי נחשב "רכב מנועי" ומבוטח.
    במקרה כזה מתבצע קיזוז בין הפיצויים, כדי למנוע כפל תשלום.

היבטים ייחודיים בראיות

תאונות עם כלי צמ"ה דורשות תיעוד מיוחד:

לעיתים, חוות דעת של מומחה בטיחות בעבודה חשובה לא פחות מחוות דעת של בוחן תנועה.


לסיכום

תאונות עם כלי צמ"ה מציבות אתגר כפול – הן בהגדרת סוג התאונה והן באיתור הגורם האחראי.
במשרדנו, אנו משלבים בין מומחיות בדיני עבודה, ביטוח ותעבורה, כדי להבטיח שנפגעי תאונות צמ"ה יקבלו את מלוא זכויותיהם, מכל מקור אפשרי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תביעת הענק הראשונה לפיצוי קורבנות טרור הוגשה כמתוכנן ונפתח הרישום לתביעה הבאה.